Blog

Rowerowanie do Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce – podsumowanie wycieczki

Za nami kolejna wycieczka w ramach „Rabczańskiego Rowerowania 2022” pt. „Z rowerem pod parą – Skansen w Chabówce i Ciuchcia Zbójniczka „, która odbyła się w czwartek 28 lipca. Jak sam tytuł wskazuje celem przejażdżki był Skansen Taboru Kolejowego w sąsiedniej miejscowości Chabówka. Całą trasę zwiedzania można prześledzić tutaj.

Jak zwykle rozpoczęliśmy spotkaniem pod Wypożyczalnią Rowerów u Julci., gdzie dobraliśmy uczestnikom rowery i je przygotowaliśmy do drogi. Stąd ruszyliśmy ul. Sądecką, mijając po drodze Akademię Malarstwa na Szkle i Muzeum Górali i Zbójników, a dalej pracownię ceramiczną Klajster Majster. Pierwszym przystankiem był zabytkowy drewniany kościółek z 1 połowy XVII w., w którym mieści się Muzeum im. Władysława Orkana. Ciekawostką jest, że w zbiorach muzeum znajduje się m.in. stary, XVIII w. drewniany(!) rower oraz figurka Chrystusa Frasobliwego z Makowa Podhalańskiego, którym zachwycił się sam Pablo Picasso. Stamtąd ruszyliśmy do Rynku w Rabce, a po przekroczeniu Raby dotarliśmy do miejsca, gdzie niegdyś stała żydowska bożnica (mała synagoga), po której obecnie zostały tylko schody, a naprzeciwko była tradycyjna łaźnia żydowska, tzw. mykwa. Zwiedzanie okraszone zostało historią Żydów Rabczańskich.

Następnie popedałowaliśmy dalej, w stronę ul. Podhalańskiej, gdzie na jej początku znajdują się pozostałości muru okalającego stare zabudowania dworskie rodziny Zubrzyckich, założycieli Rabki. Pozostał tylko niewielki fragment bramy i kawałek rozsypującego się muru. Następnie pokierowaliśmy się dalej w stronę ul. Zakopiańskiej, skręcając w ul. Za Rabą, gdzie spokojnym traktem jechaliśmy wzdłuż torów kolejowych, minęliśmy kapliczkę dziękczynną i dojechaliśmy aż do zabytkowego tunelu pod estakadą, wybudowanego w 1881 r. Jadąc dalej dotarliśmy do celu naszej przejażdżki, czyli do Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. Przewodnik opowiedział nam mnóstwo ciekawych historii związanych z koleją w tym regionie i samym skansenie, m.in. o ciuchci rozbójniczce.

Po zobaczeniu zabytkowego taboru udaliśmy się w drogę powrotna do Rabki jadąc dalej wzdłuż torów kolejowych, ale z ich drugiej strony. Będąc jeszcze w Chabówce nie mogliśmy ominąć bez zaglądnięcia, restauracji Na Torach, której wnętrze zostało wystylizowane na wagony kolejowe z lat ’70 ubiegłego wieku, każdy stolik jest osobnym przedziałem wagonu, a pod szklaną podłogą widać model elektrycznej kolejki, która uruchamiana jest na specjalne okazje. Pojechaliśmy dalej wjeżdżając do Rabki ul. Zakopiańską. Na jej skrzyżowaniu z ul. Podhalańską zatrzymaliśmy się przy starych barakach wybudowanych w czasie II Wojny Światowej dla robotników przymusowych, a obecnie znajduje się w nich m.in. oddział Związku Podhalan. Następnym naszym przystankiem był zabytkowy kompleks zabudowań dworcowych z przełomu XX w. z placem św. Mikołaja. Ostatnim punktem naszego postoju był kościół św. Marii Magdaleny z początków XX w, a całą wycieczkę zakończyliśmy przy Salonie Rowerowym Kross.

„Rabczańskie Rowerowanie 2022” jeszcze nie dobiega końca! jesteśmy dopiero na półmetku wydarzenia, więc przed nami jeszcze 4 niesamowite wycieczki! Najbliższa już jutro, czyli 4.08.2022 dlatego wszystkich chętnych bardzo serdecznie zapraszamy na zbiórkę na 9:45 rano na ul. Sądecką 25, a zostało już tylko 5 wolnych miejsc! Tym razem pozwiedzamy Rabkę i poopowiadamy sobie o jej historii i legendach. Pogoda jak i świetna zabawa gwarantowane! 🙂

Skontaktuj się z nami

Wypożyczalnia rowerów w Rabce-Zdroju to miejsce, gdzie wynajmiesz jednoślad dla siebie, rodziny oraz przyjaciół. Nie czekaj, daj się ponieść przygodzie na jednośladzie. Zadzwoń do nas lub napisz – wypożyczymy Ci rower i doradzimy ciekawe trasy!