Blog

Wycieczka rowerowa przez Bulwary na Ścieżkę Edukacyjną do Jagodowego Grilowania – „Rabczańskie Rowerowanie”

W miniony czwartek, tj. 18.08.2022 r. odbyła się przedostatnia wycieczka z serii „Rabczańskiego Rowerowania” pod patronatem Rabczańskiego Stowarzyszenia Rowerowego CYKLO-RABKA i Urządu Miejskiego w Rabce-Zdrój.

Wyjechaliśmy spod Wypożyczalni Rowerowej „u Julci” w Rabce-Zdrój z ul. Sądeckiej 25, skierowaliśmy się pod kościół Św. Marii Magdaleny, skręciliśmy w lewo i ul. Orkana podążyliśmy pod zespół budynków dworca kolejowego
i pl. Św. Mikołaja. Następnie ul. Zakopiańską popedałowaliśmy w stronę Bulwarów Rabczańskich. Na naszej najdłuższej ścieżce rowerowej w Rabce 😉 zatrzymaliśmy się przy starych poniemieckich tunelach, gdzie przewodnik nakreślił nam historię II Wojny Światowej w Rabce i okolicy. Po usłyszeniu opowieści o zamierzchłych czasach ruszyliśmy w stronę Uroczyska Krzywoń, po drodze mijając zewnętrzne tężnie solankowe oraz urokliwe stadko kóz.

Krzywoń jest świetnym miejscem do zdobycia zarówno pieszo jak i rowerem. Znajduje się tu Ścieżka Edukacyjna – czyli ponad dwukilometrowa trasa idealna na trekking, z klimatyczną leśniczówką u podnóża, dalej z przystankami, miejscami do wypoczynku i tablicami informacyjnymi z opisem tutejszej flory i fauny. Natomiast dla fanów dwóch kółek otwarto niedawno trailpark do zjazdów enduro z trzema różnymi singletrackami. I właśnie na mecie tych tras, niedaleko leśniczówki nasza wycieczka na chwilę zatrzymała się, żeby odpocząć i powdychać leśnego powietrza.

Następnie przejechaliśmy przez rzekę Poniczankę i ul. Nowy Świat udaliśmy się w stronę Ponic, aż do domu wczasowego „Danusia”. Tutaj czekała na nas niespodzianka – jagodowe grilowanie, ukryte za koronami wierzb płaczących. Kierując się w dalszą drogę minęliśmy kapliczkę dziękczynną, przy której w okresie wiosennym odbywają się nabożeństwa majowe. Jadąc dalej główną drogą mogliśmy podziwiać zabytkowe domy wykonane w stylu podhalańskim, powstałe na przełomie wieków. Ostatnim punktem w Ponicach był zabytkowy Kościółek na Sołtysówce
z końca XVIII w., który dzięki Fundacji „Poni…ce do kłębka” został odnowiony i udostępniony turystom
oraz na okolicznościowe wesela czy wystawy.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się na skrzyżowaniu ulic Podhalańskiej i Zakopiańskiej, gdzie znajduje się drewniany budynek dawnej szkoły. Wybudowany został w czasie II Wojny Światowej dla robotników przymusowych, ocalał jako jeden z sześciu tego typu baraków, a obecnie znajduje się w nich m. in. oddział Związku Podhalan. Jadąc dalej
ul. Podhalańską dotarliśmy do szczątków bramy dworskiej, za którą znajdują się pozostałe dworskie zabudowania, takiej jak spichlerz (obecnie wykorzystywany przez hurtownię Cerampol) oraz stajnia (na działce obok, teren skupu złomu).

Po przekroczeniu rzeki Raby z ul. Kilińskiego wjechaliśmy w ul. Gilówka i podjechaliśmy do miejsca gdzie niegdyś stała stara żydowska łaźnia – mykwa oraz żydowska bożnica, po której zostały tylko schody. Nasz przewodnik przedstawił nam tutaj krótką historię żydów rabczańskichz ostatnich 200 lat.

I był to ostatni punkt naszej wycieczki. Popedałowaliśmy z powrotem w kierunku Rynku, następnie obok Muzeum Orkana, czyli zabytkowego drewnianego kościółka z I połowy XVII w., dalej obok świeżo odnowionej organistówki,
w której niegdyś mieściła się karczma i ostatecznie dojechaliśmy do Myjni Rowerowej i Salonu Rowerowego Kross
na ul. Sądeckiej 25. Zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia i rozlosowaliśmy nagrody dla najbardziej aktywnych uczestników przejażdżki.

Ale to nie wszystko!

Przed nami została jeszcze ostatnia wycieczka tegorocznej edycji „Rabczańskiego Rowerowania”!

W najbliższy czwartek, tj. 25.08.2022 r. wyruszamy do źródełka magicznych życzeń i do kościółka na Piątkowej Górze. Wszystkie osoby chętne na aktywne zwiedzanie, czyli jazdę na rowerach, połączoną z poznaniem historii tego miejsca serdecznie zapraszamy do zapisów!
Dokonać ich można poprzez nasze FB:
oraz
a także pod numerem telefonu: 737675888.

Ilość miejsc ograniczona!
Na czas wycieczki za darmo udostępniamy 5 rowerów elektrycznych oraz 10 zwykłych.
Zbiórka o godz. 9:45 pod Wypożyczalnią Rowerów u Julci na ul. Sadeckiej 25 w Rabce-Zdrój.
Wyruszamy o godz. 10:00, a czas trwania wycieczki to ok. 2h.

ZAPRASZAMY! 🙂

Skontaktuj się z nami

Wypożyczalnia rowerów w Rabce-Zdroju to miejsce, gdzie wynajmiesz jednoślad dla siebie, rodziny oraz przyjaciół. Nie czekaj, daj się ponieść przygodzie na jednośladzie. Zadzwoń do nas lub napisz – wypożyczymy Ci rower i doradzimy ciekawe trasy!